• Obserwator Finansowy

Produkty rodzinnych firm rosną w cenę

17.10.2016
Do 43 proc. z 36 proc. przed rokiem wzrosła liczba Polaków gotowych zapłacić więcej za podobny produkt, ale pochodzący od firmy rodzinnej. Jeszcze dwa lata temu było takich o 30 pkt. proc. mniej – wynika z publikowanego dziś III raportu Polacy o firmach rodzinnych 2016, Fundacji Firmy Rodzinne.


Polscy konsumenci coraz częściej zwracają uwagę kto jest producentem kupowanego wyboru. Z tegorocznego badania wynika, że na oznaczenie, iż jest nim firma rodzinna zwróciło uwagę blisko 34 proc. uczestników badania, to o 13 pkt. proc. więcej niż jeszcze rok temu.

Fakt, że produkt pochodzi z firmy rodzinnej budzi przy tym coraz lepsze skojarzenia. Wśród cech jakimi charakteryzują się rodzimi przedsiębiorcy Polacy na pierwszym miejscu wskazują przedsiębiorczość, ale na bardzo wysokim, trzecim miejscu wskazują (blisko 43 proc.) uczciwość producenta. Dowodzi  to wyraźnego przełamywania pokutującego latami w społeczeństwie stereotypu, że rodzimy produkt jest na pewno gorszej jakości. Nic więc dziwnego, że polscy producenci coraz częściej chwalą się, a nie ukrywają, że są przedsiębiorstwem rodzinnym.

Firmy rodzinne zyskują także w oczach Polaków jako miejsce pracy. Praca w firmie rodzinnej jest aktualnie dla Polaków, którzy wzięli udział w badaniu, trzecim wyborem, jeśli chodzi o dalszy rozwój kariery. Prawie co szósty Polak (blisko 16 proc.) chciałby podjąć następną pracę właśnie w przedsiębiorstwie rodzinnym. Nieznacznie więcej osób (też blisko 16 proc.) najchętniej założyłoby samodzielnie własną firmę albo poszło do pracy w firmie państwowej (16 proc.). Z kolei dalsze 13 proc. osób z chęcią założyłoby własną firmę rodzinną.

Warto zwrócić uwagę, że uczestnictwo w rodzinnym biznesie – zarówno w roli pracownika najemnego, jak również właściciela takiej firmy – jest o wiele atrakcyjniejsze od pracy w urzędzie publicznym (niespełna 8 proc. albo korporacji (poniżej 5 proc.).

Raport przygotowany przez Fundację Firmy Rodzinne sporo uwagi zwraca na kwestię sukcesji w rodzimych przedsiębiorstwach. Polacy chcą, aby biznesy rodzinne były nadal prowadzone przez rodziny założycieli. Świadczy to o ogromnym zaufaniu, jakie pokładamy w rodzinnym charakterze przedsiębiorstw. Niestety pokolenie ich założycieli, często na początku lat 90., nieubłaganie wchodzi w wiek emerytalny, co rodzi obawy o biznesowe dziedzictwo.

Raport można znaleźć tutaj

 


Tagi


Artykuły powiązane

Popularne artykuły

test