Sprzedaż detaliczna w cenach stałych w lipcu 2023 r. spadła 4,0 proc. w ujęciu rocznym (wobec wzrostu o 2,0 proc. w lipcu 2022 r.). W porównaniu z czerwcem 2023 r. notowano wzrost sprzedaży detalicznej o 1,9 proc. W okresie styczeń–lipiec2 2023 r. sprzedaż zmalała rdr o 5,4 proc. (w 2022 r. wzrost o 8,0 proc.) – podał Główny Urząd Statystyczny.
Sprzedaż detaliczna w cenach bieżących wzrosła w ubiegłym miesiącu o 2,1 proc. rdr.
Konsensus przygotowany przez PAP Biznes wskazywał na spadek sprzedaży detalicznej w cenach stałych rdr o 3,7 proc. i wzrost o 1,9 proc. w ujęciu mdm.
W cenach bieżących, ekonomiści ankietowani przez PAP Biznes spodziewali się wzrostu o 2,4 proc. rdr.
W lipcu 2023 r. największy spadek sprzedaży detalicznej (w cenach stałych) w porównaniu z analogicznym okresem 2022 r. utrzymał się w jednostkach z grupy „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (o 13,6 proc. wobec spadku o 1,9 proc. przed rokiem). Znaczne zmniejszenie sprzedaży odnotowano również w grupach „meble, rtv, agd” (o 11,6 proc.) oraz „pozostałe” (o 11,4 proc.). Jednostki handlujące żywnością, napojami i wyrobami tytoniowymi wykazały spadek o 4,2 proc.
W lipcu w porównaniu z czerwcem 2023 r. notowano wyższą wartość sprzedaży detalicznej przez Internet w cenach bieżących (o 4,0 proc.). Udział sprzedaży przez Internet w sprzedaży „ogółem” zwiększył się z 7,7 proc. w czerwcu 2023 r. do 7,9 proc. w lipcu 2023 r. Spośród prezentowanych grup o znacznym udziale sprzedaży przez Internet wzrost udziału raportowały przedsiębiorstwa zaklasyfikowane do grup: „tekstylia, odzież, obuwie” (z 16,9 proc. przed miesiącem do 18,6 proc.), „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (odpowiednio z 21,2 proc. do 21,8 proc.) oraz „meble, rtv, agd” (z 14,4 proc. do 15,0 proc.).
tus/ osz/