MF: Deficyt budżetu państwa po październiku wyniósł 36,42 mld zł

Deficyt budżetu na 31 października 2023 r. wyniósł 36 419,6 mln zł – wynika z szacunków Ministerstwa Finansów, opublikowanych na stronie resortu. W okresie styczeń-październik 2023 r. dochody wyniosły 475 392,7 mln zł, a wydatki 511 812,3 mln zł.

Na 30 września 2023 r. deficyt wynosił 34,69 mld zł.

Zakładany w budżecie deficyt na koniec 2023 r. ma wynieść 92 mln zł. Po październiku plan ten jest wykonany w 39,6 proc.

„Należy podkreślić bardzo dobrą i stabilną sytuację na rynku pracy, która przekłada się na dobrą kondycję finansową Funduszu Ubezpieczeń Społecznych i znacznie niższe zapotrzebowanie na finansowanie uzupełniające FUS z budżetu państwa. Dotacja do FUS wyniosła po październiku 2023 r. 39,1 mld zł (w znowelizowanej ustawie budżetowej na 2023 r. zaplanowano na ten cel łącznie 59,8 mld zł). Powyższe oznacza, że w perspektywie całego roku można szacować istotne naturalne oszczędności z tego tytułu” – napisano w komunikacie ministerstwa finansów.

W okresie styczeń–październik 2023 r. dochody budżetu państwa wyniosły 475,4 mld zł były wyższe o 49,5 mld zł (tj. 11,6 proc.) w porównaniu z tym samym okresem roku ubiegłego. Osiągnięte dochody stanowią obecnie 79,1 proc. zaplanowanych na 2023 r.

Dochody podatkowe budżetu państwa do końca października wyniosły 419,2 mld zł i były wyższe w stosunku do okresu styczeń – październik 2022 r. o ok. 26,3 mld zł (tj. 6,7 proc), w tym:

– Dochody z podatku VAT wyniosły 206,5 mld zł i były wyższe o ok. 14,3 mld zł (tj. 7,4 proc.) w stosunku do wykonania w okresie styczeń – październik 2022 r.;

– Dochody z podatku akcyzowego wyniosły 69,9 mld zł i były wyższe o ok. 4,2 mld zł (tj. 6,4 proc.) rdr;

– Dochody z podatku PIT wyniosły 68,8 mld zł i były wyższe o ok. 8,1 mld zł (tj. 13,3 proc.) rdr;

– Dochody z podatku CIT wyniosły 58,9 mld zł i były niższe o ok. 1,3 mld zł (tj. 2,1 proc.) rdr.

W okresie styczeń – październik 2023 r. wykonanie dochodów niepodatkowych wyniosło 54,4 mld zł i było wyższe o ok. 22,7 mld zł (tj. 71,6 proc.) w stosunku do wykonania w okresie styczeń – październik 2022 r.

Wydatki budżetu państwa w okresie styczeń–październik 2023 r. wyniosło 511,8 mld zł, tj. 73,8 proc. planu. W stosunku do tego samego okresu roku 2022 (398,7 mld zł) wydatki budżetu państwa były wyższe o 113,1 mld zł, tj. 28,4 proc.

„Wyższe wykonanie wydatków odnotowano w części 73 – Zakład Ubezpieczeń Społecznych (więcej o ok. 25,5 mld zł), co związane było z przejęciem od jednostek samorządu terytorialnego od czerwca 2022 r. zadania związanego z wypłatą świadczenia 500+. Jednocześnie, głównie w wyniku tej zmiany, niższe wykonanie odnotowano w budżetach wojewodów (mniej o 17,2 mld zł). Natomiast w zakresie dotacji przekazanej do FUS na wypłatę świadczeń gwarantowanych przez państwo wykonanie wyniosło 39,1 mld zł i było wyższe od wykonania w tym samym okresie 2022 r. o 8,7 mld zł tj. ok 28,8 proc.” – napisano w komunikacie

Subwencje ogólne dla jednostek samorządu terytorialnego było wyższe o 19,0 mld zł, w związku ze wzrostem wydatków na część oświatową subwencji ogólnej. Związane to było m.in. z wejściem w życie przepisów „Ustawy o zmianie ustawy budżetowej na 2023 r. z 7 lipca 2023 r.” zwiększającej środki dla jednostek samorządu terytorialnego. Uruchomiono już dwie dodatkowe transze środków, w sierpniu i we wrześniu (łącznie w wys. ok 8,8 mld zł) dla samorządów.

Obsługa długu Skarbu Państwa wyniosła więcej o 21,0 mld zł, głównie w wyniku wzrostu kosztów obsługi długu krajowego. Wyższe wykonanie odnotowano również w ramach obrony narodowej o 27,5 mld zł, w związku ze zwiększonymi potrzebami w zakresie zakupu uzbrojenia.

„Ponadto, niższe wykonanie odnotowano w wydatkach z tytułu środków własnych Unii Europejskiej (mniej o ok. 2,0 mld zł), co było spowodowane rozliczeniem nadpłaty do budżetu UE z tytułu dostosowań VAT i DNB za lata poprzednie przez pomniejszenie raty składki za miesiąc marzec oraz rozliczeniem w styczniu br. korekty budżetu za 2022 r. przez pomniejszenie składki do UE za ten miesiąc. Po dziesięciu miesiącach 2023 r. zanotowano również niższe niż planowano wpłaty do UE z tytułu należności celnych” – napisano w komunikacie.

W załączniku szczegóły z wykonania budżetu w okresie styczeń–październik 2023 r.

pr/


Artykuły powiązane

Budżet – fikcyjna siła Rosji

Kategoria: Makroekonomia
Zasobny budżet przez lata postrzegano jako symbol siły Rosji oraz główne narzędzie kształtowania rozwoju społecznego i gospodarczego. W ostatnim okresie stał się również podstawowym instrumentem obrony przed skutkami sankcji.
Budżet – fikcyjna siła Rosji

Kryzys na rynku gazu ziemnego i prognozy na przyszłość

Kategoria: Trendy gospodarcze
Agresja Rosji na Ukrainę i kolejno nakładane pakiety sankcji gospodarczych na Rosję przez kraje UE oraz narastający w Europie kryzys energetyczny i gazowy 2022 r. zmusiły wiele europejskich państw do podjęcia działań na rzecz dywersyfikacji dostaw i rozwoju infrastruktury do importu LNG. Unia Europejska stanęła więc przed wyzwaniem luki podażowej powstałej po rezygnacji z dostaw gazu z Rosji.
Kryzys na rynku gazu ziemnego i prognozy na przyszłość

Kalendarium Wschodnie

Kategoria: Trendy gospodarcze
Poniżej w plikach pdf odpowiadających wybranym datom publikujemy Kalendarium Wschodnie. Jest to kalendarium istotnych wydarzeń gospodarczych z obszaru Rosji i Ukrainy opartych na najciekawszych informacjach z mediów działających w tych krajach.
Kalendarium Wschodnie