MF: Saldo rachunku bieżącego w VIII ’23 wyniosło 0,3 proc. PKB

Saldo rachunku bieżącego w sierpniu 2023 r. w ujęciu płynnego roku było dodatnie i wyniosło 0,3 proc. PKB – podało Ministerstwo Finansów.

„Według wstępnych danych saldo rachunku bieżącego w sierpniu 2023 r. w ujęciu płynnego roku było dodatnie i wyniosło 0,3 proc. PKB. Saldo towarów odnotowało ósmą z rzędu miesięczną nadwyżkę, co było głównie wynikiem niskiej dynamiki importu. W sierpniu spośród sześciu głównych kategorii importu spadek wartości w ujęciu rocznym odnotowało pięć, szczególnie paliwa i dobra zaopatrzeniowe” – napisał MF.

MF podaje, że tendencja wzrostowa utrzymała się w imporcie środków transportu (głównie nowych samochodów osobowych).

„Na saldo wymiany towarowej pozytywny wpływ miała poprawa terms of trade, której towarzyszył spadek cen transakcyjnych. Tą pozytywną tendencję częściowo niwelowało nieznaczne pogorszenie salda dochodów pierwotnych” – napisano.

map/ ana/


Artykuły powiązane

Produkcja antyimportowa nie zastąpi Rosji importu

Kategoria: Trendy gospodarcze
Nasilające się sankcje coraz bardziej ograniczają dostęp Rosji do rynku międzynarodowego. Najwięcej uwagi skupia rosyjski eksport surowców (ropy, gazu, węgla), jednak dla Kremla dużo groźniejsze są ograniczenia dotyczące importu.
Produkcja antyimportowa nie zastąpi Rosji importu

Paliwa z Rosji na cenzurowanym

Kategoria: Trendy gospodarcze
Przez dziesięciolecia Rosja była dla Polski dominującym dostawcą ropy naftowej, gazu ziemnego, produktów naftowych oraz węgla. Już po roku od rozpoczęcia rosyjskiej agresji przeciwko Ukrainie Polska przestała jednak importować z Rosji najważniejsze surowce energetyczne. Zostały one zastąpione przez paliwa pochodzące z innych krajów. Dane statystyk handlu zagranicznego wskazują, że przedmiotem importu z Rosji pozostał obecnie tylko gaz LPG.
Paliwa z Rosji na cenzurowanym

Polska na drodze do uniezależnienia się od rosyjskich paliw

Kategoria: Trendy gospodarcze
Wojna w Ukrainie przyczyniła się do niezwykle dynamicznych zmian w strukturze geograficznej polskiego importu. Rosja, po raz pierwszy od wielu dekad, nie jest już najważniejszym dostawcą paliw do Polski. Wraz z kolejnymi pakietami unijnych sankcji znaczenie Rosji będzie się jeszcze zmniejszać.
Polska na drodze do uniezależnienia się od rosyjskich paliw