Wzrost do 53 proc. liczby osób zakładających zwiększ. dochodów

Odsetek Polaków zakładających wzrost dochodów wzrósł o 5 pkt proc. do 53 proc. – wynika z najnowszej edycji badania „Consumer Signals” firmy doradczej Deloitte.

Mimo wielu wyzwań coraz więcej Polaków z optymizmem patrzy w przyszłość. O 5 pkt. proc., do poziomu 53 proc. wzrósł bowiem odsetek zakładających wzrost dochodów, a 42 proc. (+4 pkt. proc.) oczekuje poprawy swojej sytuacji finansowej w 2025 r. Przeciwnego zdania jest 35 proc. respondentów” – napisano w komentarzu do badania.

Najnowsza edycja badania Deloitte pokazuje, że nastroje wśród polskich konsumentów są bardzo zróżnicowane.

„Co prawda 41 proc. z nas deklaruje się, że mniej martwi się o przyszłość, ale jednocześnie aż 37 proc. jest przeciwnego zdania. Największe obawy budzą w nas stan zdrowia i sytuacja finansowa (po 41 proc. wskazań). Pogorszenie sytuacji ekonomicznej w stosunku do poprzedniego roku deklaruje 44 proc. badanych (o 1 pkt. proc. mniej niż miesiąc wcześniej)” – wskazują autorzy raportu.

„Co więcej, prawie 30 proc. obawia się o swoją zdolność do regulowania nadchodzących płatności, a ponad połowa respondentów (53 proc.) uważa, że nie jest w stanie ponieść niespodziewanego wydatku. Obawiający się o stan swoich oszczędności stanowią 37 proc. badanych, a niemal 40 proc. nie może sobie pozwolić na kupowanie rzeczy, które sprawiają im przyjemność” – dodają.

Na niezmienionym poziomie (76 proc.) pozostaje odsetek prognozujących dalszy wzrost cen najczęściej kupowanych produktów.

„Inflacja, która towarzyszy nam od niemal dwóch lat, mimo że znajduje się obecnie pod kontrolą, sprawia, że w naszej percepcji sytuacja ekonomiczna się nie poprawia. I to, mimo że nasza siła nabywcza jest wyższa dzięki realnie rosnącym dochodom. Dodatkowo badanie było przeprowadzane przed Wielkanocą, a przy okazji świąt naturalnym zjawiskiem jest wzrost cen podstawowych produktów w koszyku zakupowym” – wskazuje partnerka w dziale doradztwa podatkowego, liderka Consumer Industry w Deloitte, Anna Rączkowska.

„Większość z nas uważa, że ceny podstawowych kategorii towarów i usług konsumpcyjnych będą rosły. Największa grupa (73 proc.) zakłada, że podrożeją paliwa (wzrost o 5 pkt. proc. w stosunku do ostatniego badania), 72 proc. uważa, że będziemy płacić więcej za domowe media, a 70 proc. spodziewa się wyższych rachunków w restauracjach. Z kolei 65 proc. prognozuje wzrost cen alkoholu” – zaznaczono w komentarzu.

Jeśli chodzi o ceny żywności, odsetek osób uważających, że będą one rosły, jest coraz mniejszy.

„Obecnie takie prawdopodobieństwo dostrzega 62 proc., czyli o 3 pkt. proc. mniej niż miesiąc wcześniej. Niemniej nadal jest to duża grupa Polaków. Należy pamiętać, że ceny wielu nabywanych przez nas dóbr i usług stają się coraz mniej uciążliwe z powodu szybko rosnącego dochodu realnego. Różnica pomiędzy stopą inflacji a wzrostem wynagrodzeń (średnio w gospodarce) zbliża się do 10 pkt. proc. Oznacza to, że stać nas o 1/10 więcej niż w lutym 2023 r.” – wskazuje starsza ekonomistka w zespole ds. analiz ekonomicznych Deloitte, Eliza Przeździecka.

Cykliczne badanie firmy Deloitte monitoruje nastroje konsumenckie oraz wpływ różnych czynników na decyzje zakupowe. Na podstawie comiesięcznych ankiet przeprowadzanych wśród mieszkańców blisko 20 państw eksperci prognozują tendencje dotyczące zarówno codziennych zakupów, jak i większych wydatków, np. nabycia pojazdu czy podróży.

Najnowsza wersja badania została przeprowadzona pod koniec lutego 2024 r. Była to 52. edycja przeprowadzona globalnie i 43., w której wzięli udział konsumenci z Polski.

pat/ asa/


Artykuły powiązane

Tydzień w gospodarce

Kategoria: Raporty
Przegląd wydarzeń gospodarczych ubiegłego tygodnia (16–20.05.2022) – źródło: dignitynews.eu
Tydzień w gospodarce

Tydzień w gospodarce

Kategoria: Raporty
Przegląd wydarzeń gospodarczych ubiegłego tygodnia (09–13.05.2022) – źródło: dignitynews.eu
Tydzień w gospodarce

Słowa ważą więcej niż liczby: komunikacja banku centralnego w okresach wysokiej inflacji

Kategoria: VoxEU
W 2022 r. inflacja cen konsumenta osiągnęła rekordowe wartości. W związku z tym oczekiwania inflacyjne wielu gospodarstw domowych strefy euro wzrosły, co podnosi  ryzyko bardziej uporczywej inflacji w przyszłości. Wykorzystując badanie Bundesbank Online Panel Households, nasz artykuł przedstawia dowody na to, że komunikaty EBC o prognozach inflacyjnych znacznie osłabiają oczekiwania inflacyjne gospodarstw domowych. Ponadto omówienie prognoz inflacyjnych ma znacznie silniejszy wpływ niż przedstawienie jedynie prognoz liczbowych.
Słowa ważą więcej niż liczby: komunikacja banku centralnego w okresach wysokiej inflacji