„Homo sapiens rządzi światem, ponieważ jest jedynym zwierzęciem, które wierzy w rzeczy, które istnieją wyłącznie w jego wyobraźni, takie jak bogowie, państwa, pieniądze i prawa człowieka”.
Sapiens: Od zwierząt do bogów (Harari 2011)
Kwintesencją przedsiębiorczości i rozwoju jest American Dream – etos, który inspirował wiele pokoleń obywateli USA i imigrantów i zachęcał ich do ciężkiej pracy, pomagając zbudować potęgę tego kraju i sprawić, by stał się on najbardziej innowacyjnym krajem na świecie. W swojej przełomowej książce na temat „Ekonomii narracyjnej”, która zapoczątkowała wiele badań (np. Tubadji i in. (2020), Wohlfart i in. 2021), Robert Shiller przedstawia American Dream jako „atrakcyjną i oryginalną koncepcję […], która stopniowo zakorzeniła się w społeczeństwie amerykańskim” (Shiller 2017: 151).
Jednak idea American Dream nie zawsze jest przedstawiana w równie pozytywny sposób, a cyniczne interpretacje mogą wręcz zniechęcać do przedsiębiorczości. Na przykład Berlant (2011) przedstawia American Dream jako „okrutny optymizm”. Ideał American Dream jest obecnie często podważany przez naukowców (np. Narang i in. 2017) i komentatorów reprezentujących całe spektrum polityczne. Na przykład 1 listopada 2020 r. „New York Times” w artykule zatytułowanym „Epitafium dla American Dream” zwrócił się do czytelników, by spróbowali odpowiedzieć na pytanie „Jak i kiedy umarł dla Ciebie mit American Dream?”
Aby odpowiedzieć na pytanie, czy ideały określane pojęciem American Dream nadal inspirują początkujących przedsiębiorców, w niedawno opublikowanym artykule (Mishra i in. 2023) mierzymy pod kątem ilościowym związek między liczbą artykułów dotyczących etosu American Dream a lokalną przedsiębiorczością. Wykorzystujemy analizę tekstów artykułów poświęconych American Dream publikowanych w lokalnej prasie. Następnie oceniamy związek pomiędzy bardziej „pozytywną” narracją (np. podejściem „optymistycznym” i / lub „pełnym przekonania” w porównaniu z „cynicznym” i / lub „sceptycznym”) a dynamiką lokalnej przedsiębiorczości.
Zobacz również
Nasza metodologia obejmuje analizę artykułów prasowych, które zawierają określone słowa kluczowe związane z interpretacją i wyjaśnieniem pojęcia American Dream. Następnie oceniamy każdy artykuł na podstawie stopnia, w jakim oddaje polaryzację (w pozytywny lub negatywny sposób) dyskusji na temat American Dream. W ten sposób tworzymy miarę polaryzacji przekazu idei American Dream w czasie i przestrzeni. Pozwala nam to na wykorzystanie tej miary jako zmiennej objaśniającej dla różnych miar, które przedstawiają dynamikę przedsiębiorczości. Do pomiaru przedsiębiorczości wykorzystujemy dane pochodzące z projektu Start-up Cartography (Andrews i in. 2022), który zawiera bazę danych wszystkich start-upów zarejestrowanych w USA (między innymi) na poziomie hrabstwa w ciągu roku, obejmującą lata 1988-2016.
Okazuje się, że artykuły na temat American Dream w prasie lokalnej promują lokalną przedsiębiorczość, co widać, gdy spojrzymy zarówno na całkowitą liczbę zakładanych przedsiębiorstw, jak i w przeliczeniu na mieszkańca. Szacujemy, że wzrost liczby artykułów na temat American Dream w danym hrabstwie o jedno odchylenie standardowe (tj. 27,6 artykułów więcej) w ciągu roku odpowiada wzrostowi liczby zakładanych firm w tym hrabstwie o około 7 043, czyli 44 proc. odchylenia standardowego liczby firm tworzonych co roku we wszystkich hrabstwach.
To z kolei przekłada się na około 208 więcej nowopowstałych firm na 100 000 mieszkańców w danym hrabstwie, czyli 50 proc. odchylenia standardowego liczby firm zakładanych co roku we wszystkich hrabstwach na 100 000 mieszkańców. Jest to istotna zależność.
Zobacz również
Pozytywna narracja dotycząca American Dream może dodatkowo wzmocnić ten efekt. Niektóre dane szacunkowe sugerują, że na każde odchylenie standardowe wzrostu liczby artykułów z pozytywną narracją przypada 500 dodatkowych firm. Pozytywna narracja może również determinować profil nowo zakładanych firm. Okazuje się, że pozytywna narracja szczególnie wspiera przedsiębiorczość w takich dziedzinach jak handel elektroniczny, zaawansowane technologie, lokalna gospodarka i start-upy produkcyjne.
Najbliższa naszym ustaleniom jest ostatnia praca Kim (2023), w ramach której przeprowadzono eksperyment pokazujący, że przedstawiane w mediach rozrywkowych historie osób, które zrobiły zawrotną karierę („od pucybuta do milionera”) zwiększają wiarę ludzi w awans społeczny i etos American Dream. Co więcej, pokazujemy, że sama narracja dotycząca American Dream ma wymierne efekty w realnej strefie przedsiębiorczości.
W tym względzie opieramy się również na niedawnych pracach, które mierzą wpływ „motywów” w kulturze ludowej, wskazanych przez antropologa i folklorystę Jurija Berezkina, na kwestie społeczno-gospodarcze (np. Michalopoulos i Xue 2021). Ta nowa praca rozwija będący przedmiotem obszernej literatury wątek wpływu kultury i religii na kwestie społeczno-gospodarcze (np. Barro i McCleary 2006) i swoim zakresem częściowo zazębia się z literaturą na temat interakcji między mediami a kulturą (np. Hepp 2013, Ang 2023, Esposito i in. 2023).
Nasza praca koncentruje się na współczesnej narracji na temat etosu American Dream w lokalnej prasie i jej koordynującym wpływie na przedsiębiorczość.
Mrinal Mishra – Assistant Professor at University Of Melbourne
Jonathan Fu – Post-doctoral researcher at University Of Zurich
Steven Ongena – RPN Member, European Financial Architecture Fellow, Banking and Corporate Finance
Artykuł ukazał się w wersji oryginalnej na platformie VoxEU, tam też dostępne są przypisy i bibliografia.