Pengab wzrósł w XI o 3,6 pkt. do 20,4 pkt

Wskaźnik koniunktury bankowej Pengab wzrósł w listopadzie w stosunku do październikowego odczytu o 3,6 pkt. do 20,4 pkt. – poinformowały Związek Banków Polskich oraz Kantar TNS. Listopadowy odczyt wskazuje na pogłębiającą się perspektywę pogorszenia dynamiki akcji kredytowej oraz prognozowany wzrost zainteresowania klientów produktami depozytowymi.

Wskaźnik ocen wyniósł w listopadzie 18,7 pkt., czyli w porównaniu do poprzedniego miesiąca wzrósł o 5,9 pkt. Wskaźnik prognoz był wyższy o 1,2 pkt. i wyniósł 22,1 pkt.

„Listopadowy odczyt wskazuje na pogłębiającą się perspektywę pogorszenia dynamiki akcji kredytowej oraz prognozowany wzrost zainteresowania klientów produktami depozytowymi. Odnotowano także dalszy spadek dynamiki aktywności klientów na rynku kredytowym z wyraźną perspektywą dalszego wyraźnego pogorszenia” – powiedział cytowany w raporcie Marcin Idzik z Kantar TNS.

„W listopadzie piąty miesiąc z rzędu zaobserwowano wyraźne pogorszenie odczytu indeksów prognoz makroekonomicznych sytuacji ekonomicznej przedsiębiorstw oraz gospodarki kraju. Przewiduje się także powszechny wzrost oprocentowania kredytów” – dodał.

Wskaźnik prognoz w przypadku kredytów dla gospodarstw domowych wyniósł w listopadzie 22 pkt., czyli w porównaniu z poprzednim miesiącem spadł o 17 pkt., a wskaźnik oceny dla tego segmentu wyniósł 21 pkt., czyli spadł o 20 pkt.

Wskaźnik prognoz dla kredytów podmiotów gospodarczych w listopadzie wyniósł 11 pkt., czyli był niższy w stosunku do poprzedniego miesiąca o 10 pkt. Wskaźnik ocen zanotował 9 pkt. i w porównaniu z poprzednim miesiącem spadł o 1 pkt.

Sześciomiesięczna prognoza sytuacji ekonomicznej gospodarstw domowych wyniosła minus 33 pkt., czyli w porównaniu z poprzednim miesiącem spadła o 1 pkt. Prognoza dla przedsiębiorstw wyniosła minus 24 pkt., czyli w porównaniu z poprzednim miesiącem spadła o 11 pkt.

Sondaż w placówkach bankowych przeprowadzono w dniach 8-26 listopada. W telefonicznym badaniu wspomaganym komputerowo wzięło udział 91 placówek bankowych z całego kraju, reprezentujących wszystkie typy banków krajowych.

seb/ mfm/


Artykuły powiązane

W pandemii klienci więcej wymagają od banków

Kategoria: Analizy
Personalizacja kontaktów i oferty oraz większa sprawność banków w kanałach cyfrowych staje się podstawowym wymogiem klientów. Pandemia przyśpieszyła transformację cyfrową sektora, ale nie wszystkie banki nadążają za zmianą.
W pandemii klienci więcej wymagają od banków

Prognozowanie inflacji w oparciu o ceny ze sklepów internetowych

Kategoria: Trendy gospodarcze
W analizach ekonomicznych zyskują popularność niekonwencjonalne źródła danych. Nasze badanie potwierdza przydatność cen ze sklepów internetowych w prognozowaniu inflacji cen żywności w Polsce.
Prognozowanie inflacji w oparciu o ceny ze sklepów internetowych